Numer i nazwa priorytetu: | VII. Promocja integracji Społecznej |
Numer i nazwa działania: | 7.1. Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji |
Numer i nazwa poddziałania: | 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Powiatowe Centra pomocy Rodzinie |
Województwo: | podkarpackie |
Urząd w którym złozono wniosek | Wojewódzki Urząd Pracy w Reszowie |
Tytuł Projektu | Czas na aktywność w mieście Przemyśl |
Okres realizacji projektu | 01.01.2011-31.12.2011 |
Obszar realizowania projektu: | Województwo: podkarpackie |
Nazwa Projektodawcy | Miasto Przemyśl/Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przemyślu |
Status prawny | Gmina samorządowa/jednostka organizacyjna |
NIP | 795-104-75-71 |
REGON | 005070399 |
Osoba uprawniona do podejmowania decyzji wiążących w imieniu projektodawcy: | mgr Tomasz Baran |
Osoba do kontaków roboczych: | mgr Radosław Szuster |
Numer telefonu: | 016 675 21 61 wew.16 |
numer faksu | 016 675 05 59 |
Czy wystepują partnerzy: | NIE |
Kluczowym problemem z punktu widzenia zadań MOPS przewidzianym do realizacji w ramach projektu w stosunkusystemowego (P) jest przeciwdziałanie pogłębiającemu się zjawisku wykluczenia społecznego (WS) osób objętych świadczeniami pomocy społecznej.
Łączna liczba osób .które w 2008r. skorzystały z pomocy materialnej i rzeczowej wyniosła 8 097, co stanowi 12.4 % ogółu mieszkańców.Na podstawie opinii pracowników socjalnych(PS) MOPS, należy wnioskować że liczba osób korzystających z pomocy społecznej w 2008r.w stosunku do 2007r. nie zmniejsza się,a wręcz wzrasta.Głównymi przyczynami WS w Przemyślu są : bezrobocie, ubóstwo powiązane z uzależnieniem od pomocy społecznej, niepełnosprawność. Bezpośrednią przyczyną ubóstwa jest wysoka stopa bezrobocia, która w I półroczu 2008r.wyniosła 16,2 % (Ľródło : dane PUP ) i tylko nieznacznie się poprawiła
w stosunku do 16.7% na koniec 2007r.
Z tytułu ubóstwa w 2008 roku skorzystało 1 196 rodzin w których było 3 812
osób tj. 47% ogółu korzystających,zaś z tytułu bezrobocia 1 371 rodzin w których było 4 831 osoby tj. 59.7 % ogółu
korzystających. Przedstawiona analiza pozwala stwierdzić ,Ľe wysoki poziom bezrobocia w m. Przemyślu skutecznie
uniemożliwia realizację celów osobistych i zawodowych znacznej grupie mieszkańców, pogłębiając obszary ubóstwa
oraz prowadząc do marginalizacji i WS całych rodzin.
Opisywane zjawiska ubóstwa i bezrobocia w szczególny sposób dotykają grupę osób niepełnosprawnych,którzy wobec wysokiej stopy bezrobocia przegrywają z osobami pełnosprawnymi w dostępie do rynku pracy.
Pomocą finansową objętych było 748 rodzin ON,w których było 1 836 osoby co stanowi 22.7% ogółu korzystających.Istotne znaczenie społeczne ma usamodzielnienie osób opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz rodziny zastępcze.
W 2008 roku osób korzystających z pomocy rzeczowej i finansowej na usamodzielnienie i kontynuację nauki było 43 w przyp. rodzin zastępczych oraz 57 w przyp. placówek Opiekuńczo-Wychowawczych.
Osoby te pomimo osiągnięcia pełnoletniości nie są dostatecznie przygotowane do samodzielnego pełnienia ról społecznych osób dorosłych i najczęściej nie mogą liczyć na żadną pomoc ze strony rodziny naturalnej.Po opuszczeniu opieki pozarodzinnej osoby te wymagają wszechstronnego wsparcia umożliwiającego im integrację społeczną i zawodową.
Powyższe liczby i wskaĽniki dot. 2008r obrazują ogromną skalę potrzeb dla osób korzystających z pomocy społecznej w mieście Przemyśl.Objęte projektem systemowym 132 osoby w 2008r.
To przysłowiowa kropla w morzu potrzeb.Monitorowana przez prac. socj. sytuacja materialno-bytowa rodzin i osób korzystających z usług MOPS wskazuje,że dominującym problemem jest niski poziom wykształcenia, brak specjalistycznych umiejętności zawodowych, zdezaktualizowane kwalifikacje, bierność w poszukiwaniu nowych możliwości poprawy swojej sytuacji, uzależnienie od świadczeń socjalnych.
Przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu 120 UP, poprzez uruchomienie procesu aktywizacji społecznej, edukacyjnej, zawodowej i zdrowotnej podopiecznych MOPS w Przemyślu. Projekt jest zgodny z planem działania na 2009 rok.
Osiągniecie celu głównego będzie możliwe przez realizację następujących celów szczegółowych:
Cel szczeg. nr 1 - Podniesienie kwalifikacji zawodowych i zdobycie umiejętności ułatwiających ponowne zatrudnienie
Cel szczeg. nr 2- Zdobycie kluczowych umiejętności społecznych, kształtujących aktywne postawy życiowe
Cel szczeg. nr 3- Podniesienie lub uzupełnienie wykształcenia ogólnego na poziomie ponadgimanzjalnym oraz w ramach kształcenia ustawicznego
POKL - cel główny: wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społ. osób korzystających z pomocy społ.;
cel szczeg.nr 1: podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo
cel szczeg.nr 2: zmniejszenie obszarów wykluczenia społ.
2.SzOP POKL - cel nr 1 Priorytetu VII: poprawa dostępu do rynku pracy osób zagrożonych wykluczeniem społ.
3.Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Przemyśla na lata 2009-2015 (uchwalona w dn. 26.02.09r.)
4.Miejski Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2004-2008
W ramach PO KL istnieje możliwość realizacji projektów w dwóch głównych trybach: systemowym i konkursowym. W trybie systemowym projekty są realizowane przez beneficjentów imiennie wskazanych w Programie lub dodatkowych dokumentach stanowiących jego uszczegółowienie. Natomiast w trybie konkursowym projekty będą mogły realizować wszystkie podmioty m.in.:
instytucje rynku pracy,
instytucje szkoleniowe,
jednostki administracji rządowej i samorządowej,
przedsiębiorcy,
instytucje otoczenia biznesu,
organizacje pozarządowe,
instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego,
inne podmioty.
osoby dorosłe niepełnosprawne-20 os.
osoby opuszczające placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze-12 os.
osoby które będą kontynuowały uczestnictwo w projekcie korzystając z następujących form wsparcia rozpoczętych w 2008r- język angielski-19 osób.
finansowanie zajęć szkolnych związanych z uzupełnieniem wykształcenia ponadgimnazjalnego i zajęć w ramach kształcenia ustawicznego -14 osób (4 osoby równocześnie kontynuują j.angielski i szkołę)
kursu języka angielskiego (będzie realizowany jako dodatkowa forma wsparcia dla 4 osob. które będą brały udział w kursach: prawo jazdy kat.C i przedstawiciel handlowy + prawo jazdy kat. B oraz dla 19 osób kontynuujących udział w projekcie)
kursów prawa jazdy(kat.C,C+E)
przedstawiciel handlowy+prawo jazdy kat.B
kosmetyczka
kasjer walutowy
opiekunka dziecięca i osoby starszej
operator wózków widłowych
kurs komp. ogólny
kurs komp. ECDL
28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce.
Program będzie koncentrował wsparcie na następujących obszarach: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także zagadnienia związane z budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli i wdrażaniem zasady dobrego rządzenia.
Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo
Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego
Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce
Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy
Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa
Wzrost spójności terytorialnej.
¦rodki komponentu centralnego są przeznaczone przede wszystkim na wsparcie efektywności struktur i systemów instytucjonalnych.
¦rodki komponentu regionalnego są w głównej mierze przeznaczone na wsparcie dla osób i grup społecznych.